Stor spredning på langdistansen

Postet av Asle Jahren den 2. Jun 2008

Første gang publisert 2.juni 2008

På tredje og siste dag av jrVM-uttaksløpene var det langdistanse sørøst for Mysen. Løypene var tunge og løperne var slitne. Dette ga store tidsdifferanser. Vetle gjorde det best av våre på en 11.plass. Silje valgte å være hjemme og øve til matteeksamen på mandag.

Annes løp lignet på de to forrige løpene. Etter en halvtimes løping hadde hun fortsatt kontakt med teten, men gjorde så et dårlig veivalg på langstrekket, ble veldig sliten og tapte mange minutter og plasser mot slutten. Det endte likevel med en grei 21.plass. Klassen ble vunnet av Ida Marie Næss Bjørgul, mens klubbvenninne Ragnhild Haga ble nr.9.

I gutteklassen var det bare to ullensakerløpere på langdistansen. Sjur reiste hjem lørdag kveld for å pleie forkjølelsen noen dager. Eirik hadde en svart dag, og startet med 5 minutter tidstap før andre post. Han endte på 22.plass, tjueen og et halvt minutt etter vinneren.

Vetle løp et langt bedre løp, men tapte likevel jevnt og sikkert til løpssterke Ulf Forseth Indgaard som vant klassen. Mot slutten gikk han også litt tom. Det ble tilslutt en fin 11.plass, men det var over 12 minutter opp til toppen av lista.

Raumars gutter ble svært slitne på denne langdistansen. De gikk vel nærmest tomme alle tre i varmen. Et moment var at det var tomt for væske på en drikkepost da de seedede løperne kom dit. Pinlig for arrangøren, og uheldig for løpere som tåler lite væske dårlig, men likt for alle de seedede løperne. I tillegg til å trene enda bedre før neste VM-uttak, bør alle sider ved oppladning før løpet og oppfølging under løpet gjennomgås for å lete etter forbedringspunkter.

Eirik og Vetle viste gjennom helga det vi trodde vi visste, nemlig at de er svært nær å kjempe i norgestoppen i H17-20 allerede som 18-åringer. De mangler bare litt på å være i VM-diskusjonen, og er der forhåpentlig neste år når 88-årgangen blir borte. Silje sto over langdistansen på egen risiko. Hun var sliten etter kjøret de siste ukene, og satset på at prestasjonene på sprint og mellom ville holde. Hun får forhåpentlig plass på jrVM-laget for fjerde gang, når lagene blir tatt ut mandag.

RESULTATER

D17-20