18.plass med brødpose i Euromeeting

Postet av Asle Jahren den 25. Mai 2008

Første gang publisert 25.mai 2008

Siljes debut som representasjonsløper i seniorklassen ble ingen knallsuksess. Løpet hennes ble preget av at hun ikke taklet de uforutsette problemene som oppsto fordi kartet hun fikk utdelt var en laserprint på dårlig papir inne i en plastpose av brødposekvalitet. Silje ble oppmerksom på problemet mot startpost, men da var det allerede for seint. På vei mot 2.post falt hun og kartet ble en liten klump i enden av posen, og hun så seg etter hvert nødt til å kaste den dårlige plastposen. I den våte skogen ble kartet etter hvert vanskeligere å lese, og Silje sleit med å konsentrere seg om orienteringen. Det medførte to litt større bommer på 8. og 9.post.

Svenskene var bedre forberedt enn de norske løperne, og hadde med seg sine egne plastlommer til start. Mange av de norske løperne fikk sine løp ødelagt. Verst gikk det utover Anders Skarholt som ikke klarte å fullføre. Dette var ingen god reklame for Ungarn som skal arrangere VM i det samme området neste sesong. Det ble trolig også en lærepenge for det norske laget, så vel løpere som ledere. Det må gjøres bedre forarbeid. IOF bør vel også komme seg på banen.

I dameklassen ble det total svensk dominans, mens beste norske løper ble rutinerte Ingvild Gjessing som ble nr.8, men hun var likevel hele 1:21 bak seirende Lina Backström. Silje ble tredje beste norske jente med sin 18.plass, og fikk nyttig stresstrening i stedet for en god internasjonal plassering.

I herreklassen klarte Jostein Andersen, som vant den første raumarkarusellen, en flott 3.plass, mens resten av laget mislyktes.