Silje tatt ut til Euromeeting

Postet av Asle Jahren den 15. Mai 2008

Første gang publisert 15.mai 2008

GRATULERER MED UTTAKET SILJE!

15.mai kom uttaket til årets Euromeeting, og her ble Silje tatt ut til å representere Norge, i seniorklassen. Euromeeting er en årlig konkurranse som har kommet i stand for at landenes fremtidige løpere, som ennå ikke holder A-landslagsnivå, skal få en mulighet til å konkurrere på høyt nivå i kontinentalt terreng. Det at Silje ble tatt ut, selv om hun bare er junior, viser at det er noen som har tro på henne, og også de to andre juniorene som ble tatt ut.

Euromeeting 2008 går i nærheten av Miskolc i Ungarn, og den norske troppen reiser nedover torsdag 22.mai. Det blir spennende hvordan de norske juniorene hevder seg mot de nest beste seniorene.

Den norske troppen
Kvinner:
Silje E. Jahren, Raumar OL
Siri Ulvestad, Heming/Njård OL
Ida Marie Næss Bjørgul, Halden SK
Guro Flatekval, Bækkelagets SPK
Heidi Ø. Bagstevold, Kongsberg OL
Ingvild Gjessing, Nydalens SK

1. reserve: Lene Bergersen, Wing OK
2. reserve: Anne Marie Bleken, Bækkelagets SPK

Menn:
Bjørn Eriksen, Halden SK
Håvard Lucasen, Ås-UMB
Eirik Watterdal, Bækkelagets SPK
Anders Skarholt, Södertalje/Nykvarn
Anders Tiltnes, Södertalje/Nykvarn
Jostein Andersen, Kristiansand OK

1. reserve: Audun Bjerkreim Nilsen, Wing OK
2. reserve: Carl Waahler Kaas, NTNUI

Klipp fra NOF’s hjemmeside:

Tre juniorjenter til Euromeeting

(15.05.2008)NOF har tatt ut 11 løpere, 5 menn og 6 kvinner, til Euromeeting 23.-25. mai i Miskolc, Ungarn. Blant disse er tre juniorer: Silje E. Jahren, Siri Ulvestad og Ida Marie Næss Bjørgul. Euromeeting samler i år løpere fra 9 nasjoner, og er en del av oppkjøringen mot VM i Ungarn i 2009..

Norge har vært verdens beste juniornasjon i orientering de tre siste årene, og tre av de fremtidige kvinnehåpene får nå altså sjansen på en seniorlandskamp.
- Junior-VM i Gøteborg er viktigst for disse jentene i år, men dette er et steg videre for dem. Løperne får en pekepinn på hvor de står i internasjonalt målestokk og i kontinentalt terreng, sier forbundstrener Kenneth Buch.

Program Euromeeting:
Fredag 23. mai: Sprint
Lørdag 24. mai: Langdistanse
Søndag 25. mai: Stafett

I etterkant av løpene er det for de norske løperne lagt inn en tre dagens samling med tanke på VM 2009, og for å trene i kontinentalt terreng.