Siri bronse – Silje nr.9 på langdistansen

Postet av Asle Jahren den 7. Jul 2008

Første gang publisert 7.juli 2008

I steikende sol i et stifattig orienteringsteknisk krevende terreng øst for Göteborg mellom Partille og Gunnilse, gjorde juniorene opp om verdensmestertittelen i langdistanse. Jenny Lönnkvist og Johan Runesson trakk de lengste strående. Siri Ulvestad ble beste norske i dameklassen med 3.plass, mens Erik Sagvolden ble snytt for gullet med 16 sekunder, og havnet attpåtil utenfor pallen. Langdistansen, Siljes hovedmål i dette jr-VM’et ble ikke så bra som hun hadde drømt om. Virkeligheten hentet henne inn. På tross av et godt o-løp nådde hun ikke helt opp. Treningsgrunnlaget fra i vinter er nok litt for spinkelt mot verdens beste. 9.plass er likevel et meget godt VM-resultat. Tiden opp til de beste er heller ikke avskrekkende.

Med 2 minutters startintervall og 27 grader i skyggen, ble langdistansen et maraton for oss som fulgte øvelsen. Etter en lang innledning, ble det spennende mot slutten av løpene. Det ble ikke satt skikkelig standard i jenteklassen før Jenny Lönnkvist stormet i mål på tiden 55.12,med flere minutters ledelse. Tiden virket så sterk at vi regnet med at det var et medaljeløp, selv om over 40 løpere fortsatt var i skogen. Den første trusselen var Marine Leloup fra Frankrike, men hun endte opp 3 minutter bak. Så kom lagvenninnen Beata Falk stormende, men idet hun var meldt på siste post var tiden ute.

Ikke lenge etter kom både Signe Klinting, Danmark og Silje, men de var ikke i nærheten av å true teten. Så kom det gode meldinger på Siri Ulvestad, og vi håpet på norsk medalje. Siri spurtet godt, og sikret seg bronsemedaljen, sterkt med medaljeløp av ei som hadde et mesterskap å forsvare. Ingen klarte altså å ta fra Jenny Lönnkvist gullet, og etter en og en halv times spennende venting kunne hun juble for gull!

Silje endte på en fin 9.plass, og kunne etter løpet fortelle om et godt teknisk gjennomført løp der hun ikke klarte å løpe så fort som de beste. To måneder med trening foran VM skulle altså vise seg å bli i minste laget til å kunne vinne langdistansen. ”Skal man vinne må man løpe så fort at man har råd til å bomme to minutter”, oppsummerte Silje etter løpet.

I gutteklassen løp Håkon Heggedal tidlig inn til en god tid, men det var først mot slutten av klassen at det virkelig dro seg til. På samme måte som Jenny Lönnkvist hadde gjort tidligere på dagen, løp Johan Runesson inn til overlegen ledelse med tiden 72.22. Vi fikk meldinger ute fra skogen om at Erik Sagvolden etter en feil tidlig i løypa holdt større fart enn Runesson.

Da Erik passerte forvarslet en snau kilometer fra mål, var han under minuttet bak. På tross av en rå spurt, manglet det 16 sekunder på at han hentet hele forspranget. Et kvarter seinere kom det et nytt godt forvarsel. Denne gangen på Timo Sild, Estland. Vi telte sekunder og krysset fingre, men Sild spurtet sterkt nok til å gå inn 4 sekunder foran Erik. Det gikk så en snau halvtime, så kom Olle Boström. Han spurtet som besatt, men gikk inn 2 sekunder bak Erik. Ute fra skogen kom det meldinger om at det bare var siststartende Matthias Kyburz som kunne true teten. Etter 10 minutter til med spennende venting kastet sveitseren seg inn på oppløpet. Han passerte målstreken 14 sekunder fra gull, men to sekunder foran Erik som ble skjøvet ut av pallen.

Den sure fjerdeplassen var tung å svelge for Erik Sagvolden. Det må være en slags rekord å miste pallen kun 16 sekunder bak vinneren på en langdistanse i et VM. Erik hadde satset så utrolig mye på denne distansen, blant annet ved å bo i Göteborg det siste året. Han løp et nesten perfekt løp, gjorde bare noen små feil på 2. og 3.post, men mistet det store målet med fattige 16 sekunder. På toppen av det hele ble han stående uten medalje.

RESULTATER LANGDISTANSE

W20