Silje nr.3 i VM-testen på langdistanse

Postet av Asle Jahren den 5. Jul 2015

Publisert 5.juli 2015

Sveitsiske Sabine Hauswirth vant det norske VM-testløpet på langdistanse på Høydalsmo lørdag etter at Mari Fasting valgte å gi seg etter en times løping. Mari ledet klart, men valgte å spare beina. På andreplass kom Tone Wigemyr. Silje vant så sluttspurten om den tredje plassen på pallen. Herreklassen ble vunnet av Hans Gunnar Omdal.

Silje åpnet som vanlig litt forsiktig og løp tilsynelatende sikkert. Hun la likevel igjen mer enn 3 minutter tilsammen inn i ringene på 2., 3. og 4.post. Hun løp så godt og sikkert gjennom løypa fram til 7.post. På vei til 8.post valgte hun det sikre framfor det korteste og tapte litt til Mari Fasting som var kjappest. Det neste strekket var dagens langstrekk, og der klarte hun ikke å finne det beste veivalget. Hun tapte nesten tre minutter til beste strekktid. Resten av løypa løp hun meget godt, og viste at hun holder ut selv om løpstiden strekker seg mot halvannen time.

Etter å ha blitt den nest beste norske løperen både på sprinten og langdistansen, er det grunn til å håpe på at Silje får løpe VM i Skotland. Hun må vente i spenning fram til mandag på hvilken kabal uttakskomitéen legger.

I herreklassen vant Hans Gunnar Omdal, som ikke fikk forbundets tillit i verdenscuputtaket tidligere i vår. Nå får han trolig løpe langdistansen i VM likevel. Eskil Kinneberg åpnet godt, men kreftene holdt ikke gjennom hele løypa, og han valgte å bryte. Eirik fikk sitt løp ødelagt med 11 minutters tidstap til 11.post, men valgte likevel å gjennomføre.

RESULTATER

D21E